Online retail; de toekomst

12 januari 2015
Online retail; de toekomst

Het begin van het nieuwe jaar. Een ideaal moment om de blik op de toekomst te richten. Kijk met ons mee naar de (online) retail trends van Shopping2020.

Hoe ziet de toekomst van de (online) retailmarkt er uit?  In een reeks van drie blogs gaan we in op de retail trends van Shopping2020 met betrekking tot de online retailmarkt, de consument, de technologie, de concurrentie en de combinatie tussen online en offline.

De markt
De Markt Monitor van Thuiswinkel.org heeft aan de hand van de cijfers in 2012 een voorspelling gedaan voor de online retailmarkt in 2020. Er is onderzoek gedaan onder 12.000 consumenten en 444 managers. De managers verwachten dat het percentage in 2020 op 36% ligt, een stijging van 19%. De consument denkt dat het percentrage van online aankopen veel hoger zal zijn in 2020, namelijk 52%. In 2012 kocht ongeveer 17% van de Nederlanders online, in 2014 is al een percentage van 22% gemeten. De voorspelde groei staat in schril contrast met de voorspellingen van de groei voor de gehele retail, die blijft namelijk steken op 12%.

De consument
De verwachte trends in consumentengedrag bieden de (online) retailer zowel kansen als uitdagingen. Consumenten krijgen steeds meer macht in het vraag en aanbod proces. Ze kunnen altijd en overal de prijs, kwaliteit en service van verschillende aanbieders vergelijken. Hiermee wordt de concurrentiestrijd feller. Ook worden de consumenten mondiger, een bedrijf komt niet meer weg met een slechte service aangezien slechte reviews op de loer liggen. Bovendien hebben retailers er een concurrent bij met de huidige consument via de Customer 2 Customer verkopen die blijven groeien.

Technologie
De technologische ontwikkelingen voorspellen blijft lastig. “Duurde het nog zo’n dertig jaar voordat bijna iedereen een kleurentelevisie bezat, voor de mobiele telefoon duurde dit maar vijftien jaar. Inmiddels vervangen we onze mobiele telefoon om de twee jaar en beschikten meer dan 440.000 Nederlandse huishoudens binnen een half jaar over Netflix, de online film- en serieverhuurservice.” Aldus Shopping2020. Toch is er wel wat over te melden. De belangrijkste ontwikkelingen zijn inmiddels al ingezet. Via mobile commerce is de ideale omnichannelstrategie binnen handbereik. Consumenten zullen steeds minder het onderscheid maken tussen de online en offline markt.

Een uitgebreider overzicht vindt u hier >> 

http://www.guapamedia.nl/de-toekomst-van-de-online-retailmarkt/

Bekijk al het nieuws

Offerte aanvragen

Plaatsen in de buurt

Bureaus in de buurt meer

Groningen
050media