Interessante feiten over uw potentiële klanten

10 april 2014
Interessante feiten over uw potentiële klanten

In de jaren 50 en 60 ontstond het begrip marketing. Hierdoor vond er een ingrijpende verschuiving plaats in het denken over de functies binnen bedrijven. Voorheen waren bedrijven alleen maar bezig met het produceren van zoveel mogelijk goederen, waarbij de klant volledig buiten beschouwing werd gelaten. De jaren daarna is de klant steeds meer centraal komen te staan. Nog steeds bestaan er veel misverstanden over uw bezoekers, daarom voor u de meest interessante feiten op een rijtje.

1. Als één schaap over de dam springt, volgen er meer…

Mensen vergelijken zich onbewust vaak met anderen. Vooral in nieuwe situaties of in situaties waarin zij zich onzeker voelen. Door uw klanten een positief gevoel te geven bij uw producten zullen zij met anderen dit gevoel delen. Onbewust kopiëren we dus gedrag van anderen, om onszelf minder onzeker te voelen. Kuddegedrag is hier een gevolg van. 

2. Negatieve eigenschappen tellen zwaarder dan positieve eigenschappen… 

Het is een natuurlijk instinct dat mensen bang zijn voor ‘verlies’. Ons gedrag wordt in feite gestuurd door de angst om te verliezen. Het brein wil dit graag voorkomen, omdat het ons een gevoel van stress geeft. Het is daarom heel belangrijk overtuigende teksten op uw website te plaatsen, en de eventuele negatieve eigenschappen zoveel mogelijk achter wegen te laten. 

3. Gedrag uit het verleden is het gedrag in de toekomst… 

Mensen zijn onbewust geneigd om zich steeds het zelfde te gedragen. Als u als consument een bepaald standpunt hebt ben u geneigd deze niet snel te veranderen. Dit ontstaat eigenlijk door twee factoren, mensen die een constant gedrag vertonen worden gezien als betrouwbaar en het zorgt voor een bepaald gemak. Iemand die al jaren wasmachines van Miele koopt al er niet opeens één van een ander merk. Doordat u weet wat uw bezoekers in het verleden hebben gedaan kun u dus een groot deel van het gedrag in de toekomst voorspellen.

4. Te veel keuze is geen slimme keuze…

Consumenten willen wel veel keuze, maar worden hierbij onbewust gehinderd bij het maken van een keuze. Er wordt vaak gezegd hoe meer keuze, hoe minder u verkoopt. Onze hersenen zijn niet in staat om zoveel producten te vergelijken en uiteindelijk een keuze te maken. Daarom is het beter 3 producten te verkopen die sterk van elkaar verschillen, dan 10 producten die bijna niet van elkaar te onderscheiden zijn. Cognitieve dissonantie is hier een voorbeeld van, achteraf hebben klanten vaak het gevoel dat ze niet de goede keuze hebben gemaakt en dit kan u merk alleen maar ten nadele komen. 

5. Richt u op het onbewuste brein van uw klanten… 

Ons brein bestaat uit twee aparte delen. Het bewuste brein en het onbewuste brein. 85% van onze beslissingen nemen we in ons onbewuste brein (=oerinstincten). Veel marketinguitingen worden gericht op ons bewuste brein, wat uiteindelijk veel minder nut heeft. Wees dus bewust van uw marketingboodschap en probeer deze te richten op het onbewuste brein voor meer succes. 

Kortom, besef dat uw potentiële klanten geen rationele wezens zijn die zitten te wachten op eindeloze lijsten met producteigenschappen om met elkaar te kunnen vergelijken. Onze keuzes worden bepaald door de situatie, oerinstincten en het onbewuste brein. Probeert u hier zoveel mogelijk op aan te passen en houdt rekening met bovengenoemde punten. Uw boodschap zal dan beter blijven hangen. 

 

http://www.professionele-site.nl/webdesigner

Bekijk al het nieuws

Offerte aanvragen

Plaatsen in de buurt

Bureaus in de buurt meer

Groningen
Tele NEX