Hoe begin ik met Twitter?

20 mei 2011

Een vraag die mij vaak gesteld wordt door klanten : Wat moet ik met Social Media? Hoe begin ik eraan? Vandaar dat ik een aantal punten op een rij heb gezet die misschien kunnen helpen bij het starten van een Twitter-strategie.

Een vraag die mij vaak gesteld wordt door klanten : Wat moet ik met Social Media? Hoe begin ik eraan? Vandaar dat ik een aantal punten op een rij heb gezet die misschien kunnen helpen bij het starten van een Twitter-strategie. Vraag 1 is meestal : Wat moet ik tweeten? Je ziet dat mensen in privé sfeer van alles tweeten … van de meest onnozele dingen tot interessante conclusies op bijvoorbeeld nieuwsberichten. Maar wat moet je als bedrijfszijnde nu tweeten? Enkele opties op een rij : ■Nieuwsberichten Laat zien dat u als bedrijf constant bezig bent met nieuwe ontwikkelingen. Door iedereen hiervan op de hoogte te brengen wint u aan betrouwbaarheid en transparantie. ■Nieuwe interessante artikelen op de website Laat zien dat u zich ontwikkeld in uw branche. Interesseert u zich voor nieuwe ontwikkelingen, nieuwsberichten in uw branche, etc. Stilstand is achteruitgang … de klant kán u hier op afrekenen. ■Projecten of opdrachten die voltooid zijn en de moeite waard zijn Wellicht triggerd een voltooide opdracht iemand anders om een soortgelijk opdracht aan u uit te besteden. ■Nieuwsartikelen van bijvoorbeeld uw concurrentie Dit klinkt nogal tegenstrijdig. Maar in feit zorgt het voor een stukje betrouwbaarheid naar de klant/bezoeker. U geeft aan dat u eerlijk bent in het verstrekken van kwalitatief goede informatie. Alles wat te maken heeft met uw vakgebied en/of kennisgebied is belangrijk om te vermelden. Content staat hierin centraal. Wat zijn verder belangrijke strategieën in het beheren van uw twitter-account? ■#hashtag of trending topics gesprekken #durftevragenis één van de meest bekende mogelijkheden om te reageren op vragen en/of discussie die op twitter plaatsvinden. Kunt een antwoord geven op een vraag die binnen uw kennisgebied valt? Schroom dan niet.Tevens kunt u gebruik maken van applicaties als TweetDeck of Hootsuite om op onderwerpen te zoeken. ■Gebruik #hashtags Door zelf ook #hashtags te gebruiken mengt u zich wellicht in een bepaalde categorie waar anderen actief mee aan de slag zijn.Praktijkvoorbeeld van een tweet van een kantoor in leeuwarden: Moet een #pakket naar de andere kant van #Leeuwarden versturen. Is er iemand die mij hierbij kan helpen? #durftevragen Iemand die kijkt op #durftevragen en #Leeuwarden kan deze tweet vinden en besluit misschien zijn diensten aan te bieden aan dit bedrijf. Perfecte manier van vraag en aanbod… goede reclame… transparantie… communicatie en waarschijnlijk de meest goedkope oplossing op maat ! ■Reageer ! Probeer op alle @mentions te reageren. Dit kan natuurlijk niet altijd á la minute. Maar probeer dit wel z.s.m. te doen. Het zal voor transparantie en betrouwbaarheid zorgen. Een dode twitter-account is geen goede reclame. Gevaar kan zelfs zijn dat er negatieve gesprekken ontstaan buiten uw medeweten om. ■Bedankt! Bedank mensen die regelmatig uw tweets retweeten. Het zorgt namelijk voor een gratis en moeiteloos stukje uitbreiding van uw netwerk. ■Linkedin Koppel uw twitteraccount aan uw linkedin account. Hiermee breidt u uw netwerk nog eens uit en houdt u iedereen op de hoogte van uw actuele bezigheden. ■Blogger Koppel uw Blog ook aan uw twitteraccount. Zo wordt automatisch elk bericht wat u blogt getweet. Tevens kunt u ervoor zorgen dat uw Blog ook op Linkedin verschijnt… hoe meer mensen u bereikt met uw boodschap des te beter ! ■Ga actief op zoek Ga actief op zoek naar mensen of bedrijven in uw doelgroep. Deskundigen, mede-ondernemers, pioneers, sleutelfiguren, etc. Dit zijn enkele tips om uw twitter-strategie vorm te geven. Lees ook de andere artikelen. Vooral het artikel over Social Media is interessant om óók te lezen. Mocht u graag advies en/of begeleiding willen dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

http://holtkampinternetdesign.wordpress.com/2011/05/12/hoe-begin-ik-met-twitter/

Bekijk al het nieuws

Offerte aanvragen

Plaatsen in de buurt

Bureaus in de buurt meer